Golf drugiej generacji jest bez wątpienia jednym z najbardziej kultowych samochodów w historii motoryzacji. Minęło już kilkanaście ładnych lat od premiery następcy przełomowego MkI. Kształt nadwozia zdradza pochodzenie z minionej epoki, ale wciąż jeszcze podoba się ogromnej rzeszy młodych i starszych ludzi. Konstrukcja silników też już ma swoje lata i nie można dzisiaj nazwać ich nowoczesnymi. Samochód ten stał się już praktycznie kolejnym klasykiem koncernu Volkswagen AG, po nieśmiertelnym Garbusie i niezapomnianym Golfie MkI. Także w Polsce wielu młodych (i nie tylko) ludzi zaczyna swoją przygodę z motoryzacją właśnie od zakupu Golfa MkII. Oczywiście nie jest to spowodowane wyłącznie urodą i niezawodnoścą tych samochodów, które mimo iż cieszą się niezłą opinią, też mają swoje wady ujawniające się zwłaszcza po kilkunastu latach eksploatacji. Na wybór Golfa jako pierwszego samochodu ma wpływ znakomita dostępność części zamiennych, zwłaszcza używanych, na przeróżnych giełdach i szrotach. Wiele firm produkuje również zamienniki sprzedając je po znacznie niższych cenach niż proponują salony i serwisy VW. Nikt nie twierdzi że Golf to samochód doskonały, ale ma jednak to "coś" co sprawia, że kto raz kupił Golfa, a zwłaszcza wersję GTI bardzo często darzy go szczególną sympatią, czasami doprowadzając go do stanu wzbudzającego zazdrość wielu posiadaczy nowiutkich i lśniących współczesnych samochodów.

To jest właśnie strona przede wszystkim dla tych którzy polubili Golfa i chcą jak najwięcej się dowiedzieć o swoim samochodzie. Znajdziecie tu masę rzeczy: historię modelu, podstawy konstrukcji, specyfikację wersji, opis edycji specjalnych, opis niektórych elementów wyposażenia, dane techniczne, zestawienie pełnej gamy stosowanych silników wraz z parametrami i wiele innych rzeczy.



1983
  • Czerwiec - pocz±tek produkcji Golfa II w zakładach w Wolfsburgu - na pocz±tek z przeznaczeniem wył±cznie na rynek niemiecki, cena podstawowego modelu 13 490 marek.
  • Sierpień - międzynarodowa premiera Golfa II (podstawowe wersje C, CL, GL i Diesel) na targach motoryzacyjnych w Monachium, stanowi±ca de facto pocz±tek kampanii reklamowej w Europie. Debiut wersji z silnikiem 1.8 o mocy 90KM
  • 22 wrzesień - wyprodukowano 6-milionowy egzemplarze Golfa

1984

  • Styczeń - premiera Golfa II GTI z silnikiem 1.8i o mocy 112KM
  • Luty - Premiera luksusowej wersji CARAT z silnikiem 1.8 90KM
  • Sierpień - wersja z silnikiem 1.8i otrzymuje katalizator

1985

  • Styczeń - zmiana wystroju wersji GTI: podwójne przednie lampy, listwy boczne i obrzeża nadkoli.
  • 12 marzec - wyprodukowany zostaje 7-milionowy egzemplarz Golfa
  • Czerwiec - perwszy publiczny pokaz wersji GTI 16V z silnikiem 1.8i o mocy 139KM
  • Wprowadzenie nowych silników z hydraulicznymi popychaczami i elektronicznym zapłonem

1986

  • Luty - pierwszy publiczny pokaz Golfa Syncro (w Szwecji) z silnikiem 1.8 i mocy 90KM
  • Kwiecień - pocz±tek produkcji seryjnej Golfa Syncro
  • 28 maj - wyprodukowany zostaje 8-milionowy egzemplarz Golfa
  • Wrzesień - Premiera Golfa GT
  • PaĽdziernik - A-grupowy rajdowy Golf z załog± Kenneth Eriksson i Peter Diekmann zdobywa mistrzostwo ¶wiata w swojej klasie
  • Wprowadzenie systemu antypo¶lizgowego ABS jako opcji w Golfie Syncro

1987

  • Luty - wprowadzenie systemu ABS jako opcji w Golfach GT, GTI i GTI 16V.
  • Maj - wprowadzenie silników 1,3 (55KM) oraz 1,6 (70KM) z elektronicznie sterowanym gaĽnikiem lub wtryskiem benzyny i katalizatorem
  • 22 czerwiec - wyprodukowano 9-milionowego Golfa
  • Lipiec - pokaz wy¶cigowego Golfa z dwoma silnikami 1.8i o ł±cznej mocy ok. 600KM
  • Pierwszy większy face-lifting Golfa MkII (zmiana przedniej atrapy, zmiana niektórych elementów wnętrza, likwidacja małej trójk±tnej szybki w drzwiach przednich, lusterka boczne przesunięto do przodu w róg szyb w drzwiach przednich).
  • Wprowadzenie systemu ABS w standardowym wyposażeniu Golfa Syncro.

 

1988

 

  • Styczeń - Premiera Golfa Rallye z silnikiem 1,8 G60 o mocy 160KM i napędem syncro.
  • 1 czerwiec (dzień dziecka...:-) - wyprodukowano 10-milionowy egzemplarz Golfa
  • Premiera silnika 1,6 turbo diesel z intercoolerem o mocy 80KM.
  • Wycofanie podstawowej wersji C (jej miejsce zajęła wersja CL).
  • Wprowadzenie seryjnych większych zderzaków (big bumper) w wersjach GL, GT i GTI oraz GTI 16V.

1989

  • 9 paĽdziernik - wyprodukowano 11-milionego Golfa
  • Listopad - wersje z silnikiem 1.6 diesel otrzymuj± seryjnie katalizator.

1990

  • Styczeń - premiera Golfa Country z napędem syncro, podwyższonym o 18cm podwoziem, orurowaniem i benzynowym silnikiem 1,8 o mocy 98KM.
  • Luty - premiera Golfa GTI G60 z napędem na przedni± o¶ i silnikiem 160KM ze sprężark± G60.
  • 27 listopad - podwójne ¶więto w Wolfsburgu z okazji wyprodukowania 12-milionowego Golfa - jednocze¶nie był to milionowy Golf w wersji GTI !!

1991

  • Luty - rozpoczęcie produkcji Golfa 2 w nowej, ultranowoczesnej fabryce Volkswagena w Mosau niedaleko Zwickau (dawna fabryka Trabanta)
  • Wrzesień - premiera Golfa MkIII, kończy się era Golfa II.... w produkcji pozostaje jedynie edycja Function
1992
  • Czerwiec - ostateczne zakończenie produkcji Golfa II (edycji Function). W sumie ta¶my montażowe fabryk VW opu¶ciło ponad 6,5 mln Golfów MkII w różnych wersjach



P O W R Ó T