OPIS DOTYCZY WERSJI
EUROPEJSKICH
GOLF C / GOLF To była
podstawowa, najtańsza wersja Golfa MkII, oferowana w salonach od 1983 do
1987 roku. Pod koniec roku 1987, po kolejnym face-liftingu dwójki, wersja
C zniknęła z oferty VW. jej miejsce zajęła wersja oznaczona po prostu jako
GOLF. Tą wersję można łatwo rozpoznać, ponieważ na tylnym pasie, pod prawą
lampą zespoloną widnieje jedynie napis GOLF. Wersja podstawowa
oznacza najczęściej zupełnego "golasa", tak też było w przypadku dwójki.
Twarde plastiki deski, cienkie koło dwuramiennej kierownicy, brak kieszeni
w bocznych drzwiach, brak konsoli centralnej, brak miejsc do instalacji
głośników, praktycznie płaskie przednie fotele, brak wspomagania i prawego
lusterka bocznego, kiepska jakość materiałów obiciowych, brak obrotomierza
(w tym miejscu znajdował sie zegar), brak listew bocznych - to
najważniejsze cechy wyposażenia, a raczej jego braku w tej wersji. Cechą
charakterystyczna było to, że do wersji C można było zamówić bardzo
ograniczoną ilość dodatków przy zakupie (z wyjątkiem lakieru
metalicznego). Dużo lepiej wyposażone były edycje
specjalne, dla których modelem bazowym była właśnie wersja C.
Oferowana zarówno w wersji dwudrzwiowej jak i czterodrzwiowej, z silnikami
benzynowymi od 1,05 do 1,6 litra. W sumie nic ciekawego. W niektórych
egzemplarzach bez kierunkowskazów bocznych (dotyczy to także innych
wersji) na błotnikach montowano plakietki z herbem miasta Wolfsburg (na
czarnym tle) zamiast plakietek z oznaczeniem wersji (C, CL GL, GTD itp.).
Nie sa to oznaczenia edycji specjalnej Wolfsburg Edition!! Plakietki
edycji Wolfsburg są okrągłe, natomiast te standardowe -
prostokątne. UWAGA! We Francji
niektóre partie wersji C oznaczane były symbolem S. Dlaczego? To chyba
wiedzą tylko francuscy dealerzy VW.... GOLF C VAN Wersja Van była
kontynuacją udanej i niezwykle popularnej w USA wersji MkI Caddy.
Oferowana od 1985 roku była propozycją dla małych firm jako samochód
dostawczy. Charakterystyczną cechą był brak tylnej kanapy i tylnych
bocznych okien. Ponad 1 m sześcienny przestrzeni bagażowej i ładowność 400
kg to podstawowe parametry "bagażowe" tego mini-vana. Kupujący miał do
wyboru jedynie dwie wersje silnikowe: beznynowy silnik 1,3 oraz 1,6
diesel. Na specjalne zamówienie montowano skórzana tapicerkę, ale po co to
komu w bagażówce...? Golf MkII Van największa popularnością cieszył się w
USA (choć nie powtórzył ogromengo sukcesu MkI Caddy) i w Wielkiej Brytanii
- tam tez można jeszcze najczęściej spotkać tę wersję. GOLF CL Chociaż
produkowana od początku, tj. od 1983 roku, dopiero od 1989 roku CL stała
się wersją podstawową zastępując tym samym wersję C. W porównaniu do
wersji C znajdziemy tutaj nieco lepsze materiały wykończeniowe, lepiej
wyprofilowane fotele, grubszą kierownicę, kieszenie w drzwiach bocznych z
miejscem na głośniki, na życzenie za dopłatą również wspomaganie
kierownicy, obrotomierz, barwione szyby i szyberdach. Oferowana w wersji
dwu- i czterodrzwiowej, z silnikami benzynowymi od 1,05 do 1,6 litra, 1,8
Syncro oraz dieslem 1,6. W sumie nieco lepsza od C. GOLF GL Wersja GL już
mogła się podobać. Lepszej jakości plastiki, miękka i grubsza kierownica,
dobrej jakości materiały obiciowe (na życzenie welur), fabryczna
instalacja głośnikowa z okablowaniem, obrotomierz, wspomaganie, barwione
na zielono szyby, przedni i tylny dolny spojler, a na życzenie za dopłatą
szyberdach, elektryczne sterowanie szyb (tylko przód), ABS i przednie
halogeny w atrapie (od 1989 roku również w przednim zderzaku, tzw. big
bumper), a także komputerek pokładowy oraz klimatyzację. Całkiem przyjemne
we wnętrzu auto. Wersje dwu- i czterodrzwiowe oferowane były z silnikami
benzynowymi od 1,3 do 1,8 litra oraz dieslem 1,6. GOLF GL CARAT CARAT była
luksusową wersją GL oferowaną wyłącznie w wersji czterodrzwiowej, z
silnikiem 1.8 90KM i pięciobiegową skrzynią 4+E. W porównaniu do
standardowej wersji GL, CARAT wyposażony był w centralny zamek,
elektrycznie sterowane szyby w drzwiach przednich oraz boczne lusterka
(podgrzewane), skórzane dodatki (kierownica, mieszek lewarka zmiany biegów
i dźwigna hamulca ręcznego, komputer pokładowy oraz radio Gamma. Materiał
obiciowy tapicerki był lepszej jakości, a tylna kanapa dzielona i
składana. W opcji oferowane były również zagłówki przy tylnej kanapie.
Wersja CARAT oferowana była w latach 1984-1988, tak przynajmniej podaje
Wolfsburg. GOLF GLX Wersja GLX
(luxury) zastąpiła wersję CARAT wraz z face-liftingiem Golfa, jaki
przeprowadzono pod koniec 1988 roku. Podobnie jak CARAT, wersja GLX była
oferowana wyłącznie w nadwoziu czterodrzwiowym i z benzynowym silnikiem
1.8 90KM oraz ze skrzynią pięciobiegową. W porównaniu do standardowej
wersji GL, wersja GLX wyposażona była w centralny zamek, wspomaganie
kierownicy, elektrycznie sterowane szyby w drzwiach przednich oraz boczne
lusterka, skórzane dodatki (kierownica, mieszek lewarka zmiany biegów i
dźwigni hamulca ręcznego, komputer pokładowy, radio Gamma oraz zderzaki w
kolorze nadwozia. Wersja GLX oferowana była w latach 1988-1992. GOLF GT Najlepsza (nie
licząc oczywiście GTI) wersja dwójki. Kubełkowe, wygodne fotele, bardzo
dobrej jakości materiału obiciowe łącznie z welurem, deska rozdzielcza z
"miękkiego" plastiku, obrotomierz, wspomaganie, kable instalacji audio z
dwoma głośnikami, halogeny w przedniej atrapie, dwukolorowe
(biało-czerwone) tylne lampy, alufelgi, spojler nad tylna szybą,
zawieszenie obniżone o 10mm - to było w standardzie. Dodatkowo można było
zamówić szyberdach, elektryczne szyby i lusterka boczne, halogeny w
przednim zderzaku (od 1989 roku) i skórzaną tapicerkę, zagłówki przy
tylnych fotelach, regulację wysokości fotela kierowcy klimatyzację, felgi
aluminiowe, ABS oraz komputerek MFA. Bardzo ładne i przyjemne w środku
autko. Wersje dwu- i czterodrzwiowe były oferowane wyłącznie z benzynowym
silnikiem 1,8 90KM. Oferowana równiez w wersji Syncro z napędem na 4 koła
i silnikiem 90KM. GOLF
GTD Oferowana od 1983
roku wyłącznie z turbodoładowanym silnikem 1,6 diesel (opcjonalnie z
intercoolerem). Wyposażenie standardowe jak i dodatkowe na zamówienie
praktycznie takie samo jak w wersji GT. W sumie bardzo przyjemne autko dla
oszczędnych. GOLF
GTI Następca MkI GTI,
trzeba przyznać że bardzo udany. Podstawową zaletą oczywiście był
benzynowy silnik 1,8 o mocy 107 lub 112 KM, ale również wyposażenie było
całkiem niezłe. Fotele kubełkowe, regulacja wysokości fotela kierowcy,
wspomaganie, obrotomierz, komputerek MFI, okablowanie na sześć głośników,
atrapa przednia z halogenami, halogeny w przednim zderzaku (od 1989 roku),
szerokie boczne listwy wraz z nakładkami na nadkola, obniżone i twardsze
zawieszenie, aluminiowe felgi, spojler nad tylną szybą, zawieszenie
obniżone o 10mm - to już było w standardzie. Dodatkowo można było zamówić
szyberdach, elektryczne szyby i lusterka boczne, fotele kubełkowe RECARO,
skórzaną tapicerkę, zagłówki przy tylnych fotelach, klimatyzację oraz ABS.
Dostępna była wersja zarówno dwu- jak i czterodrzwiowa. Bardzo przyjemne
autko wyróżniające się spośród słabszych wersji. GOLF GTI
16V Mocniejsza wersja
GTI z silnikami benzynowymi 1,8 o mocy 129KM (z katalizatorem) lub 139 KM
(bez katalizatora). Pod koniec 1991 roku była również dostępna w
niewielkich ilościach wersja z benzynowym silnikiem 2,0 o mocy 135 KM.
Wyposażenie standardowe i dodatkowe identyczne jak w wersji GTI, z
zewnątrz odróżnić je można było jedynie po znaczku 16V pod oznaczeniem
GTI. Wersja GTI 16V była dostępna w nadwoziu dwu- oraz czterodrzwiowym.
Jednym słowem świetne autko dla amatorów szybkiej i dynamicznej
jazdy. UWAGA! We Francji
wersja GTI 16V posiadała oznaczenie GTI 16S (S to skrót od
francuskiego
"soupapes" - zawory). Natomiast w
Stanach Zjednoczonych wersja GTI wyglądała nieco inaczej...... Przede
wszystkim inne były reflektory i przednia atrapa (zapożyczone z Jetty,
montowane były światła obrysowe w przednich błotnikach, nieco inne były
wzory tapicerki a zegary wyskalowane oczywiście w milach. . Najmocniejsza i
najszybsza seryjna wersja MkII z silnikem benzynowym 1,8 i sprężarką G60 o
mocy 160KM. Produkowana w latach 1989-1991 była oczywiście również
najdroższą seryjną wersją MkII (nie licząc Rallye). Wyposażenie identyczne
jak w GTI z trzema wyjątkami: standardowo montowane były aluminiowe,
piętnastocalowe felgi BBS (w GTI i GTI 16V czternastocalowe), zawieszenie
nieco twardsze, obniżone równiez o 10mm w stosunku do modelu bazowego C,
oraz elektrycznie regulowane kubełkowe fotele RECARO. Z zewnątrz od wersji
GTI odróżniało te autka małe logo G60 pod plakietką GTI. Mocny, szybki ale
drogi przy zakupie i eksploatacji samochód tylko dla zapaleńców z grubszym
portfelem. Dostępna była również, niestety w bardzo niewielkich ilościach,
wersja syncro z napędem 4x4. GOLF RALLYE To najbardziej
kultowa wersja MkII. W VW Motorsport w Wolfsburgu skonstruowano
silnik 1.8 ze sprężarką mechaniczną G60 (montowany później do Golfa
G60, Corrado i Passata). Silnik G60 z uwagi na niewielką pojemność i
dużą moc znakomicie nadawał się do samochodów rajdowych i wyścigowych.
Ponieważ już wtedy na trasach dominowały samochody napędzane na
dwie osie, dla potrzeb VW Motorsport skonstruowano model Golfa 4x4
- Golfa Rallye. Aby uzyskać homologację rajdową N-grupowego auta należało
wyprodukować wersję "cywilną" z przeznaczeniem na rynek w ilości
min. 5000 sztuk.
Niespełna 1500 egzemplarzy Rallye trafiło do różnych oddziałów działu sportowego
Volkswagena - VW Motorsport gdzie były profesjonalnie przystosowywane do rajdów i wyścigów.
Trzeba szczerze przyznać, że Rallye nie osiągnął żadnych sukcesów w rajdach, ale w wyścigach
asfaltowych w swojej klasie przez parę lat spisywał się całkiem nieźle - nawet dzisiaj
niektórzy jeszcze ścigają się Rallye (!!) w lokalnych imprezach. Głównym powodem braku
sukcesów była niespodziewana zmiana (z dniem 1 stycznia 1989 roku) przepisów dotyczących
specyfikacji technicznej samochodów A-grupowych. Podwyższono maksymalną dozwoloną moc auta
z silnikiem turbodoładowanym z 235 na 350KM. Po takiej zmianie nie było szans na szybkie
stworzenie silnika który z pojemności 1.8 litra uzyskiwałby 350KM i był wystarczająco trwały.
Z 235-konnym silnikiem (tyle miała wewrsja rajdowa) Golf Rallye nie miał szans i VW Motorsport
oddał pole walkowerem.. :)
GOLF COUNTRY Jeden z
pierwszych na świecie w tej klasie samochód typu MPV (Multi Purpose
Vehicle) miał swój debiut na początku 1990 roku. Zawieszenie wzmocniono i
podwyższono o 14 cm, silnik zabezpieczono od spodu specjalną płytą (co
miało uchronić przed uszkodzeniami podczas jazdy po bezdrożach), dodano
orurowanie przodu i dodatkowe halogeny dużej mocy. Napęd 4x4 przeniesiono
bez zmian ze znanego już Golfa Syncro. Nie było praktycznie żadnego wyboru
jednostki napędowej - stosowano jedynie silnik benzynowy o pojemności 1.8
litra z wtryskiem jednopunktowym o mocy 98KM i katalizatorem. Jedynie w
początkowym okresie produkcji niewielka ilość egzemplarzy otrzymała silnik
o mocy 90KM, również z katalizatorem. W standardzie był jednak ABS.
Samochód został zaprojektowany przede wszystkim z myślą o rynku
amerykańskim. Ponad 80% produkcji wysłano za ocean, dlatego też w Europie
jest dosyć rzadko spotykany. Golf Country produkowany był w austriackiej
fabryce firmy Steyr-Puch w Graz, która już wcześniej na zlecenie
Volkswagena opracowała i produkowała elementy napędu syncro dla modeli
Golfa, Passata i Transportera. Łącznie w latach 1990-1992 mury fabryki
Stey-Puch opuściło 7735 sztuk Golfa Country, łącznie z edycją specjalną
Chromasstattung. |