ELEMENTY WYPOSAŻENIA DODATKOWEGO
Poniżej możecie zobaczyć
niektóre elementy wyposażenia oferowane standardowo lub za odpowiednią
dopłatą.
Elektryka
Elektryczne sterowanie szyb
oraz lusterek bocznych było dostępne za dopłatą we wszystkich wersjach
oprócz C i CL. Dodatkowo można było zamówić również podgrzewane lusterka
boczne (tylko GTI, GTI 16V i GTI G60, niektóre edycje w standardzie).
Natomiast elektryczna regulacja ustawienia ustawienia reflektorów była
dostępna za dopłatą we wszystkich wersjach.
Podgrzewane
lusterka boczne
Podgrzewane boczne
lusterka były standardem w wersji CARAT oraz Edition Blue oraz jako opcja
za dopłatą w wersjach Syncro, Country, GTI, GTI 16V oraz GTI G60.
Szczególnie przydatne dla nie posiadających garażu w sezonie zimowym i
jesiennym.......
Komputer
pokładowy (MFA)
Wszystkie wersje
GTI, GTI 16V oraz GTI G60 wyposażone są standardowo w prosty komputer
pokładowy, tzw. MFI. Komputer dostępny był również za dopłatą w wersji GT
i GL. Wyświetlacz umieszczony jest w dolnej części deski rozdzielczej,
pomiędzy prędkościomierzem i obrotomierzem. Poszczególne jego funkcje
można wybierać za pomocą przełącznika w końcowej części dźwigienki
znajdującej się z prawej strony kierownicy, sterującej pracą
wycieraczek.
Umieszczony na końcu
przełącznik (ten ze strzałką) służy do wybierania poszczególnych funkcji,
których wartości pojawiają się na wyświetlaczu:
- pozycja spoczynkowa: zegar
(hh:mm)
- jedno naciśnięcie: średnia
prędkość
- dwa: średnie zużycie
paliwa
- trzy: licznik
kilometrów
- cztery: temperatura
oleju
- pięć: temperatura otoczenia
(z czujnika w dole przedniego zderzaka)
Z przodu znajduje się
dwupołożeniowy przełącznik. W pozycji "1" dane dotyczące prędkości,
zużycia paliwa i ilości przejechanych kilometrów dotyczą czasu od
ostatniego uruchomienia silnika i są automatycznie kasowane jeżeli
temperatura silnika spadnie poniżej 50 stopni lub przerwa w pracy wyniesie
więcej niż 3 godziny. W pozycji "2" te same dane dotyczą okresu czasu od
ostatniego kasowania (są przechowywane w pamięci przy wyłączonym zapłonie)
z tym, że ulegają automatycznemu wyzerowaniu po przejechaniu więcej niż
9999 km lub odłączeniu akumulatora. W każdej chwili można zresetować
komputer: kasowanie pamięci dla pozycji "1" odbywa się przez przesunięcie
w skrajne lewe położenie i przytrzymanie przez 2-3 sekundy, a dla pozycji
"2" w prawe skrajne położenie i przytrzymanie przez 2-3 sekundy. Do
ustawiania godzin i minut służą dwa malutkie (najlepiej używać np.
szpilki) przyciski znajdujące się w osłonie tablicy bezpośrednio pod
wyświetlaczem: lewy do ustawiania godziny, prawy do minut
Są również dostępne dwa ukryte
tryby pracy komputera, tzw. "check mode" i "service mode". .
Ekonomizer
Wczesne wersje GTI
posiadały również tzw. ekonomizer. Był to analogowy wskaźnik informujący o
optymalnym (czyli zapewniającym najmniejsze zużycie paliwa) otwarciu
przepustnicy, czyli pokazywał tzw. chwilowe zużycie paliwa. Umieszczony
był w miejscu, gdzie późniejsze wersje posiadaja wskaźnik temperatury
cieczy chłodzącej. Jeżeli otwarcie przepustnicy w danym momencie jazdy
było optymalne, podświetlona na czerwono strzałka zmieniała kolor na
zielony, wskazując zużycie paliwa na poziomie ok. 7,2 litra/100km. Jaki
był sens umieszczania takiego wskaźnika w samochodzie o charakterze
sportowym pozostanie słodką tajemnicą koncernu VW AG. Zużycie paliwa (co
prawda średnie) i tak można było sprawdzać na wyświetlaczu komputerka
MFA.
Elektroniczna
deska rozdzielcza (DIGIFIZ)
W latach 1988-1991
na specjalne zamówienie w w wersjach GTI i GTI 16V montowano elektroniczną
deskę rozdzielczą (DIGIFIZ). Dopłata wynosiła 375 marek,a więc wcale nie tak
dużo....
Deska posiada
cyfrowy prędkościomierz (2), segmentowy obrotomierz (1) i wskaźnik
temperatury oleju (3), cyfrowy licznik przebiegu (5), oraz cyfrowy
wskaźnik ilości paliwa w zbiorniku (8) - wskazania w litrach! Standardowo
również była wyposażona w komputerek pokładowy MFA. Ta wersja komputera
jako jedyna montowana w MkII wyświetlała komunikaty o konieczności wymiany
oleju i okresowym przeglądzie serwisowym (tzw. oil inspection i
service).
Filtr
przeciwpyłkowy
Filtr przeciwpyłkowy dostępny
był we wszystkich wersjach jedynie za dopłatą.
Kierunkowskazy
boczne
Trzeba to szczerze przyznać że
nawet taki potrzebny drobiazg jak kierunkowskazy boczne na przednich
błotnikach był dostępny jedynie za dopłatą! Nie świadczy to najlepiej o
szacownej firmie VW AG, ponieważ akurat w przypadku MkII takie
kierunkowskazy bardzo sie przydają. Sposób umieszczenia kierunkowskazów
przednich (zderzak) i tylnych uniemożliwia praktycznie dostrzeżenie
zamiaru skrętu przy widoku z boku samochodu. Kierunkowskazy boczne były
standardem jedynie w kilku edycjach specjalnych. Montowano na przednim
błotniku w miejscu gdzie standardowo umieszczone było oznaczenie modelu
lub herb Wolfsburga.
System
antypoślizgowy (ABS)
Jednokanałowy system ABS
(Bosch) dostępny był za dopłatą w wersjach CL i GL (tylko z silnikiem 1.8)
oraz Syncro, TD, GTD, GT, GTD, GTI i GTI 16V. Standardowo montowany był
jedynie w GTI G60, Rallye i Country.
Automatyczna
skrzynia biegów
Oferowana za dopłatą we wszystkich wersjach (z wyjątkiem silnika
1,05 oraz wersji GTI, GTI16V i GTI G60). Dwa programy: do jazdy normalnej
i terenowej.
Klimatyzacja
Klimatyzacja (ręcznie
sterowana) była dostępna oczywiście za sporą dopłatą, ale we wszystkich
wersjach (z wyjątkiem benzynowych silników 1.05 i 1.3 oraz wolnossącego
diesla 1.6). W wyposażeniu standardowym znajdowała się jedynie w edycji
"Blue" i "Country Chrompaket".
Szyberdach
|
|
Szyberdach "duży" |
Szyberdach "mały" |
Szyberdach był dostępny (za
dopłatą rzecz jasna) we wszystkich wersjach. Można było wybrać tańszą,
mniejszą wersję "slide", jedynie przesuwaną pod dach (nieprzezroczysta
blaszana lub z plexi)) lub droższą lecz większą, wykonaną z
przezroczystego tworzywa i odsuwaną nad blachą dachu na specjalnych
prowadnicach. Za dodatkową opłatą można również było zamówić elektryczne
sterowanie szyberdachem w jednym i drugim przypadku.
Spryskiwacze
reflektorów
Dostępne za dopłatą we
wszystkich wersjach. Standardowo montowane w egzemplarzach na rynek
skandynawski (Norwegia, Szwecja, Finlandia).
|