ELEMENTY WYPOSAŻENIA DODATKOWEGO

Poniżej możecie zobaczyć niektóre elementy wyposażenia oferowane standardowo lub za odpowiednią dopłatą.

Elektryka

Elektryczne sterowanie szyb oraz lusterek bocznych było dostępne za dopłatą we wszystkich wersjach oprócz C i CL. Dodatkowo można było zamówić również podgrzewane lusterka boczne (tylko GTI, GTI 16V i GTI G60, niektóre edycje w standardzie). Natomiast elektryczna regulacja ustawienia ustawienia reflektorów była dostępna za dopłatą we wszystkich wersjach.

Podgrzewane lusterka boczne

Podgrzewane boczne lusterka były standardem w wersji CARAT oraz Edition Blue oraz jako opcja za dopłatą w wersjach Syncro, Country, GTI, GTI 16V oraz GTI G60. Szczególnie przydatne dla nie posiadających garażu w sezonie zimowym i jesiennym.......

 

 

 

 

Komputer pokładowy (MFA)

Wszystkie wersje GTI, GTI 16V oraz GTI G60 wyposażone są standardowo w prosty komputer pokładowy, tzw. MFI. Komputer dostępny był również za dopłatą w wersji GT i GL. Wyświetlacz umieszczony jest w dolnej części deski rozdzielczej, pomiędzy prędkościomierzem i obrotomierzem. Poszczególne jego funkcje można wybierać za pomocą przełącznika w końcowej części dźwigienki znajdującej się z prawej strony kierownicy, sterującej pracą wycieraczek.

Umieszczony na końcu przełącznik (ten ze strzałką) służy do wybierania poszczególnych funkcji, których wartości pojawiają się na wyświetlaczu:

  • pozycja spoczynkowa: zegar (hh:mm)
  • jedno naciśnięcie: średnia prędkość
  • dwa: średnie zużycie paliwa
  • trzy: licznik kilometrów
  • cztery: temperatura oleju
  • pięć: temperatura otoczenia (z czujnika w dole przedniego zderzaka)

Z przodu znajduje się dwupołożeniowy przełącznik. W pozycji "1" dane dotyczące prędkości, zużycia paliwa i ilości przejechanych kilometrów dotyczą czasu od ostatniego uruchomienia silnika i są automatycznie kasowane jeżeli temperatura silnika spadnie poniżej 50 stopni lub przerwa w pracy wyniesie więcej niż 3 godziny. W pozycji "2" te same dane dotyczą okresu czasu od ostatniego kasowania (są przechowywane w pamięci przy wyłączonym zapłonie) z tym, że ulegają automatycznemu wyzerowaniu po przejechaniu więcej niż 9999 km lub odłączeniu akumulatora. W każdej chwili można zresetować komputer: kasowanie pamięci dla pozycji "1" odbywa się przez przesunięcie w skrajne lewe położenie i przytrzymanie przez 2-3 sekundy, a dla pozycji "2" w prawe skrajne położenie i przytrzymanie przez 2-3 sekundy.
Do ustawiania godzin i minut służą dwa malutkie (najlepiej używać np. szpilki) przyciski znajdujące się w osłonie tablicy bezpośrednio pod wyświetlaczem: lewy do ustawiania godziny, prawy do minut

Są również dostępne dwa ukryte tryby pracy komputera, tzw. "check mode" i "service mode". .

Ekonomizer

Wczesne wersje GTI posiadały również tzw. ekonomizer. Był to analogowy wskaźnik informujący o optymalnym (czyli zapewniającym najmniejsze zużycie paliwa) otwarciu przepustnicy, czyli pokazywał tzw. chwilowe zużycie paliwa. Umieszczony był w miejscu, gdzie późniejsze wersje posiadaja wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej. Jeżeli otwarcie przepustnicy w danym momencie jazdy było optymalne, podświetlona na czerwono strzałka zmieniała kolor na zielony, wskazując zużycie paliwa na poziomie ok. 7,2 litra/100km. Jaki był sens umieszczania takiego wskaźnika w samochodzie o charakterze sportowym pozostanie słodką tajemnicą koncernu VW AG. Zużycie paliwa (co prawda średnie) i tak można było sprawdzać na wyświetlaczu komputerka MFA.

Elektroniczna deska rozdzielcza (DIGIFIZ)

W latach 1988-1991 na specjalne zamówienie w w wersjach GTI i GTI 16V montowano elektroniczną deskę rozdzielczą (DIGIFIZ). Dopłata wynosiła 375 marek,a więc wcale nie tak dużo....

Deska posiada cyfrowy prędkościomierz (2), segmentowy obrotomierz (1) i wskaźnik temperatury oleju (3), cyfrowy licznik przebiegu (5), oraz cyfrowy wskaźnik ilości paliwa w zbiorniku (8) - wskazania w litrach! Standardowo również była wyposażona w komputerek pokładowy MFA. Ta wersja komputera jako jedyna montowana w MkII wyświetlała komunikaty o konieczności wymiany oleju i okresowym przeglądzie serwisowym (tzw. oil inspection i service).

Filtr przeciwpyłkowy

Filtr przeciwpyłkowy dostępny był we wszystkich wersjach jedynie za dopłatą.

 

 

 

 

 

Kierunkowskazy boczne

Trzeba to szczerze przyznać że nawet taki potrzebny drobiazg jak kierunkowskazy boczne na przednich błotnikach był dostępny jedynie za dopłatą! Nie świadczy to najlepiej o szacownej firmie VW AG, ponieważ akurat w przypadku MkII takie kierunkowskazy bardzo sie przydają. Sposób umieszczenia kierunkowskazów przednich (zderzak) i tylnych uniemożliwia praktycznie dostrzeżenie zamiaru skrętu przy widoku z boku samochodu. Kierunkowskazy boczne były standardem jedynie w kilku edycjach specjalnych. Montowano na przednim błotniku w miejscu gdzie standardowo umieszczone było oznaczenie modelu lub herb Wolfsburga.

 

 

System antypoślizgowy (ABS)

Jednokanałowy system ABS (Bosch) dostępny był za dopłatą w wersjach CL i GL (tylko z silnikiem 1.8) oraz Syncro, TD, GTD, GT, GTD, GTI i GTI 16V. Standardowo montowany był jedynie w GTI G60, Rallye i Country.

 

 

 

 

Automatyczna skrzynia biegów

Oferowana za dopłatą we wszystkich wersjach (z wyjątkiem silnika 1,05 oraz wersji GTI, GTI16V i GTI G60). Dwa programy: do jazdy normalnej i terenowej.

 

 

 

 

 

 

 

Klimatyzacja

Klimatyzacja (ręcznie sterowana) była dostępna oczywiście za sporą dopłatą, ale we wszystkich wersjach (z wyjątkiem benzynowych silników 1.05 i 1.3 oraz wolnossącego diesla 1.6). W wyposażeniu standardowym znajdowała się jedynie w edycji "Blue" i "Country Chrompaket".

 

Szyberdach

Szyberdach "duży"
Szyberdach "mały"

Szyberdach był dostępny (za dopłatą rzecz jasna) we wszystkich wersjach. Można było wybrać tańszą, mniejszą wersję "slide", jedynie przesuwaną pod dach (nieprzezroczysta blaszana lub z plexi)) lub droższą lecz większą, wykonaną z przezroczystego tworzywa i odsuwaną nad blachą dachu na specjalnych prowadnicach. Za dodatkową opłatą można również było zamówić elektryczne sterowanie szyberdachem w jednym i drugim przypadku.

 

Spryskiwacze reflektorów

Dostępne za dopłatą we wszystkich wersjach. Standardowo montowane w egzemplarzach na rynek skandynawski (Norwegia, Szwecja, Finlandia).




P O W R Ó T